sunnuntai 13. huhtikuuta 2008

aurinko

Huomasin tänään uusia kommentteja, ne oli ensimmäisiä! kiva että joku lukee kirjoituksiani!
kirjoitin aikaisemmin siitä vaihtaripojasta. vietimme viime viikolla hieman lisää aikaa yhdessä ja hän kysyi ranteessani olevasta läiskästä. kerroin että se on allerginen reaktio ja luettelin kaikki ne aineet joita en enää syö.
ja myöhemmin sain pusun =)

Psori on ollut minulla jo kauan. pienenä sitä oli isompina, noin 5cm x 5cm kokoisina läiskinä selässä, polvissa, nilkoissa ja kyynärpäissä. myöhemmin se hävisi muualta paitsi nilkoista ja kyynärpäistä. viime kesänä sitä oli enää kyynärpäissä, jotka tosin repimisen takia näyttivät todella kamalilta. sitten viime kesän lopulla käsivarsiini alkoi ilmestyä pisteitä. olin ollut flunssassa pitkään ja koulun takia oli hirveä stressi. mietin opiskelenko oikeaa alaa, ja samalla piti tehdä pitkiä päiviä. pitkien päivien takia söin todella huonosti. olin myös ehkä hieman masentunut, koska olin vuoden alussa eronnut poikaystäväni. ja kaiken lisäksi vietin villiä opiskeluelämää, johon kuului surullisen paljon alkoholia.

Eli olin jonkin verran masentunut, stressasin koulusta ja join liikaa alkoholia, enkä syönyt millään mittarilla hyvin tai terveellisesti. Näille asioille mielestäni olen allerginen.

En ole vielä saanut selvyyttä mikä ruoka-aine pahentaa tai tervehdyttää ihoani, koska olen vain karsinut kaikki mahdolliset pahat pois, joista olen pystynyt luopumaan. Ja huomasin siitä aikaisemmasta repsahduksestani toivuttuani, miten hyvin olin pystynyt karsimaan huonoja ruokia pois.
Luulin aluksi, että tomaatti ja peruna olisivat ne vaikeimmat, mutta en ole oikeastaan kaivannut niitä kumpaakaan. Olin ennen täysin koukussa ketsuppiin ja tomaatteja söin joskus monta peräkkäin. Nyt ne eivät enää edes maistuneet niin hyviltä kun vähän aikaa sitten niitä maistoin.
En edes oikeastaan tiedä mikä on ollut vaikeinta.. varsinkin kun sinkkuna itse voin päättää mitä syön ja missä ja milloin. Ulkona syödessä tosin alkaa ärsyttää, kun pitää olla niin nirso.

Läiskien ilmestymisen jälkeen niiden määrä lisääntyi nopeasti. Vietin viikon etelässäkin silloin kun niitä oli ollut käsissä noin kuukauden. Käytin silloin kortisonirasvaa, eikä rasva eikä aurinko tuntunut auttavan mitenkään. Varsinkin kyynerpääni olivat silloin todella hilseilevät. Läiskät olivat nuppineulanpään kokoisia. Viime joulukuussa löysin Paganon kirjan ja tammikuun puolessa välissä aloin muuttaa ruokavaliotani.

Nyt on siis kolme kuukautta mennyt!

Kirjassa kolme kuukautta oli jonkinlainen raja, jolloin nopeimmat parantumiset olivat tapahtuneet. Kun aloitin tämän dieetin läiskät melko nopeasti levisivät (aiemmissa teksteissä on kuva tästä) ja olivat todella hilseileviä. Nyt käsissä on jäljellä melkein sama määrä pisteitä kuin dieetin aloittamisen aikaan. Levinneet kohdat ovat punaisempia kuin normaali terve iho, niistä ihottuma on hävinnyt pois.
Eniten olen pitänyt mittarina kyynerpäitäni, koska ne eivät ole muuttuneet vuosiin, paitsi pahempaan suuntaan. Vaikka läiskät olisivat muualta hävinneet kesäisin, etelässä tai jostain muusta syystä, kyynerpäissäni on AINA ollut punaiset paksut psoriläiskät.

Mutta eipä ole enää!!! Tällä viikolla ne ovat todella alkaneet parantua! =) Hilseily niistä on poistunut kokonaan jo aikaisemmin ja nyt ne ovat parantuneet sivuilta, ei keskeltä kuten muut läiskät. Liitän kuvan myöhemmin!!


2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Hei Maria. Minä olen myös lueskellut sinun blogiasi... löysin linkin suomi24.fi sivulta. Mahtavaa miten ruokavalio on auttanut sinua! Itse olen 27v nuori nainen jolla on myös psoriasis, pieniläiskäinen sellainen. Koen asian erittäin masentavana ajoittain, mutta sinun blogia on kiva lukea niin huomaa ettei olekkaan ainoa nuori maailmassa jolla on vastaava ihosairaus. Aurinkoista kevättä! :)

maria kirjoitti...

hei. kivaa että tästä blogista on jotain hyötyä muillekin kuin mulle. tuntuu että tää asia on purettava johonkin, enkä jaksa jauhaa tästä kavereillekaan koko aikaa. niitä tuskin kiinnostaa minkä kokoisia läiskiä mulla milläkin viikolla on.=)

miten sä hoidat sun psoria? ootko aatellut kokeilla "ravintohoitoa" tai ootko jo ehkä kokeillut?
aurinkoista kevättä sullekin!