perjantai 22. kesäkuuta 2012

Päänahan psorin hoitovinkki vol.74

En tiedä miten tämän asian kertoisin, koska monelle asia on varmaankin vain jokapäiväistä toimintaa, sellaista, jota tehdään oikeastaan edes ajattelematta asiaa. Mutta minulle asia on sellainen, jota olen yrittänyt vältellä ja jonka edut olin lopulta unohtanut. Puhun siis hiustenharjaamisesta.

Lukiossa halusin olla rastatukkainen tyttö ja minulla on ollut rastat kahtena eri ajanjaksona. Silloin päänahassani ei ollut minkäänlaisia merkkejä psorista.
Rastojen jälkeen, kun hiukseni olivat taas kasvaneet pidemmiksi tajusin, että mitä vähemmän hiuksiani hoidan, sitä kiharammiksi hiukseni alkavat muuttua. En siis pitkään aikaan harjannut hiuksiani kuin vain sormilla. Joskus harvoin selvitin joitain takkuja hiuksista harjan avulla, mutta silloinkin vain selvitin sen takun, en niinkään harjannut hiuksia tai osunut harjalla päänahkaan.


Nyt päänahka täynnä psoria, olen tajunnut miten paljon hiusten perusteellinen harjaaminen voi auttaa. 
Tottakai, koska: 
.hiusten harjaus levittää talia, 
.saa kuivia psoriläiskiä irtoamaan, (joten niitä ei irtoile koko aikaa)
.saa ainakin minut olemaan repimättä päätä ja niitä läiskiä kynsin.

Olenkin alkanut harjata hiuksia joka päivä. Usein unohdan, koska en vain ole tehnyt sitä niin pitkään aikaan. Jonain päivänä tulin hyvin iloiseksi, kun tajusin että voin vaikka taas kohta harjata hiuksiani. Aah, näitä elämän pieniä iloja!

Ja hyvää juhannusta kaikille! :)

4 kommenttia:

Ellustiina kirjoitti...

Toi on niin totta! Itselläni ongelmaa psorin kanssa niskassa, korvien takana ja vähän korvien sisäpinnassa. Tuntuu, että mikään lääke ei auta. Enkä kestäisi edes näyttää sellaiselta, että mulla olisi rasvaiset hiukset, joten en edes pysty käyttämään rasvoja niskassa tms. Itse en ole käyttänyt lääkkeitä varmaankaan melkein vuoteen. Olen lojaali hennoille hiustuotteille sekä infrapunasaunalle! :)

maria kirjoitti...

Pitäisi varmaan mennä ottamaan aurinkoa suoraan päänahkaan ja vaihtaa jakauksen paikkaa esim 5 minuutin välein. Kaikki hyöty irti kesästä!
Auttaako infrapunasauna muuten psoriin? Elixialla, jossa käyn olisi infrapunasauna, mutta en ole vielä koskaan käynyt.

Ellustiina kirjoitti...

Mulla auttaa infrapunasauna kun se laittaa kuona-aineet liikkeelle ja uusii ihon kerroksen ja rauhoittaa sitä. Vähän kuin sauna, mutta kun sielä viihtyy pidempään niin vielä parempi :) Mulla on hyvin toiminut korviin ja päänahkaan, mut sit pitää kyllä muistaa rasvatakin....

maria kirjoitti...

Ahaa, hyvä tietää! Ehkä voisin kokeillakin joskus infrapunasaunaa :)!