keskiviikko 21. syyskuuta 2011

Ruisleipä ja psoriasis

Vaikuttaako leipä ja erityisesti ruisleipä jotenkin psoriläiskiini?

Olen aina rakastanut ruisleipää. Olen pitänyt kauan leipää hyvänä välipalana, helppona ja tarpeeksi täyttävänä. Nyt noin kolmeen viikkoon en ole syönyt ruisleipää. 
Jonkin verran olen syönyt vaaleaa leipää, mutta sitäkin paljon vähemmän kuin ennen. 
Kokeiluni alkoi, kun noin kolme viikkoa sitten muutamana päivänä minulla vain ei tehnyt mieli leipää, ja kun olin korvannut niinä päivinä välipalalaivät muilla tuotteilla, tuntui helpolta jatkaa kokeilua.

Olen samaan aikaan rasvannut läiskiäni noin joka toinen päivä aamulla ja illalla muistaakseni bemetsonilla. Mutta suunnilleen samoin olin tehnyt aikaisemminkin, kun söin leipää enemmän. 
Kokeilun ensimmäisen viikon jälkeen tuntui, että läiskät rauhottuivat, eli ne eivät punoittaneet, niitä ei kutittanut, ja ne eivät ainakaan suurentuneet. Kyynärpäissäni olevat läiskät ovat jopa hieman pienentyneet.  

En ruisleipää edes niin kaipaa, mutta haluan vielä selvemmin tietää pahenevatko läiskät uudelleen jos alan taas syödä enemmän ruisleipää.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Ihan saman asian olen itsekin todennut, vilja ja erityisesti ruis pahentaa psoriani selkeästi.
Gluteenitonta ruokavalioa en ole vielä jaksanut toteuttaa, vaikea luopua kokonaan pullasta ja tuoreesta patongista.